Thursday, January 29, 2009

BiLa ChEf Acik TunJuk SkiLL

Hari Kelmarin,
tah roh chef mana masok lam badan aku.
aku tetiba rajin nk masak.
oh nooOOo...cam nk nanges terharu mak aku baca ni.

memula malam tu masa lepak,
aku borak2 la gan biebo..cam biasa,aku taip sini.
baru la feel drama samarinda ye x?

aku : bo,nk mkn spaghetti x?
him : awk nk masak ke? <<- muka cam x yakin.keji!
aku : mcm la..x kompem lagi.
him : bole jek..buat sedap2 cam mama.
aku : ye ar,org ikot resepi mama la..ingat2 lupe tapinya.
him : buat byk2..nanti anto kt umah kasik mama rasa.
aku : <<-- terlopong. :()

aku : takyah la... <-- ayat takot direject mak mentua
him : takde..takde..anto jugak..

ko mmg keji!!!

mau tak mau, terpaksa la aku amik risiko.
first time nk masak kasik mak mentua makan.
mau bergegar dapor umah shidah nanti..huhu.

maka esoknya,aku gan shidah gigih gi giant,
nk beli bahan nk masak spagheti. <<--btol ke eja nih?
aku plak cam ingat2 lupe resepi mama dia.
belasah la hai...
buat dgn penuh kasih syg,kompem sedap!! <-- mana ko dpt fakta mengarut ni



muka aku sangat yakin cam aku ni pandai nk masak..padahal..dalam otak bersimpul2 resepi.takpe,muke mmg kena berlagak yakin..kena pandai kaberline..adoi.



ini bahan wajib..guna ni kira dapat la menyelamatkan keadaan..tp takpe,mama biebo pon mmg guna ni.so kira x lari konsep la kan..bagos aku ni.mendengar kata.dan-dan la nk puji diri lagi tu.
.
aku x amik byk gambo..kemalasan ke lupe tah.maklumlah,jiwa tgh gabra.aku beli daging burger sbb nk pakai daging cincang tak reti lagi.takot hanyir plak.pastu beli la 2-3 barang lagi.takyah explain,kang bocor lak resepi rahsia aku.wawawa~!berlagak la ko!puii.



balik giant,singgah umah biebo mintak tupperware.sbb umah shidah takdak tupperware besor.time ni dah kol 1 lebih kot.cantik je laki aku sound...
.
"bo bangun2 tido,tgk spaghetti x sampai2 lagi..lambatnya.."
.
wahh..sesedap rasa ko cakap begitu yer.main order sajork.aku ni cam nk putus nyawa nk memasak japgi.kalo ko je nk makan takpe,ni mak mentua gan pak mentua skali nk makan.mau pengsan 14 kali kt dapo ni kang.
.
.

sampai umah shidah,berdesup aku ke dapo.
aku cakap gan shidah,dapo jadik kawasan larangan.
jangan jengah,jangan skodeng apa aku buat..
sbb aku ni spesis takleh org terer masak dok dkt2 aku.
nanti aku cam tekanan..
.
so let me be alone here.. T_T
bersilat gan periuk kuali semua..huhu.
.
gambo masak2 dan hasil masakan nan ado.
aku pon bingai tak ingat nk amik gambo.
melampau aku punye panic tu kan.
tu belom mak mentua mtk masak nasik beriani lagi.
mau 2 malam aku tido kt dapo.
.
dh siap masak,
aku tapau pastu teros g anto kt umah biebo.
dekat je gan umah shidah nie.
.
aku anto masa tu mama dia x balik lg dr semban.
so aku kasik ibu jerla.. <-- makcik beliau duk situ jgk.
sambil beria aku explain..
.
aku : ibu,tatau la rasa dia camne.1st time try ni.
ibu : xpe..nampak sedap je nie..
aku <-- kembang2 idong.
.
pastu teros berdesup balik umah shidah.
x sanggup lelama situ..
sbb aku tau,biebo kalo kt umah dia,
mmg dia eksyen.asik la buli aku.keji.
yerla,kawasan ko kan..
ko kuar pagar je,siap la ko..
ceyyyyyy..begitu melayan boipren ye.
.
ptg tu masa aku jumpe biebo,
utk pertama kalinya beliau memuji masakan aku.
kalo tak memanjang nk kondem..nyampah.
dia kata sedap..so aku adalah gumbira.
.
malam tu jumpe ibu pon,dia cakap sedap.
kira ok la kan...cubaan pertama.hehe
.
so,ada sesape nk tempah gan aku?????
tanyaku dgn penuh eksen skalik.
.