Friday, January 2, 2009

MaRi MeMasAk SaRdiNe

haaa..kan cam nk terbalik donia tgk aku masak.
sebenornya bkn la aku masak lauk yg mencabar pon.
just masak sardine je.tu pon shidah punye resipi.
mukakaka.keji sungguh kan.
takyah jd pompuan la wei kalo tak reti masak!
*kutukku pada diri sendiri*

aku bkn la tak reti masak sgt okkk.
simple2 tu bole la..
cuma aku ni cepat lupe resipi dia..
tu yg cam sengal tuh.

aku tido umah shidah pas blek cherating.
yerla,ada pjg lagi cuti sampai isnin kan.
bile dok umah dia,dkt skit aku nk jmpe biebo.
takyah la ulang alik perabih duit minyak gan tol.


sampai2 umah shidah,aku tgk dia dh siap2 tulis kt whiteboard bahan aku kena beli kt pasar pagi sok sambil aku menokok tambah dgn contengan tanpa makna tu.aku nk pegi piknik ari isnin tu.di mana??later aku citer.
.
jom masak sardine ala resipi chef shidah.


panaskan minyak dalam kuali..pehtu tumis la cili blended dgn bawang..


bile dh garing tumisan td,masokkan sardine ke dalam kuali..begini ye cara masokka dia.sila jgn masokkan dgn tin-tinnya skali.kami tidak bertanggungjawab atas kecederaan perot dan tekak anda.


then masokkan air asam jawa supaya ikan td tak terasa hanyir.then isi la segala jenis serbuk secukup rasa.


lenyekkan isi ikan tu sampai separa hancur.sbb ni ko nk buat sandwich.kalo ko nk buat makan gan nasik,pejadah ko nk lenyek plak kan.kang mak mentua ko lenyek dahi ko plak.tak reti masak punye menantu!
.
ok siap!sekian terima kasih.
.
.
*resepi ni ikot citarasa peribadi.so kalo lain dgn cara ko masak,takyah la ko nk kompelin2 plak yer.lain org lain caranya.manakan sama masakan chef wan dgn chef ismail yg tgh sakan bergadoh tu.hehe.tetiba*
.
.