Daisypath Anniversary Years Ticker

Monday, June 22, 2009

FeeLinG CheF TeRkeNaL skaLi SKaLa

Ari sabtu
Bakal mak mentua mmg patut baca entry ini sbg bukti saya adalah calon anak antu menantu yg rajin dan pandai masak.

Disebabkan kebosanan takde ektibiti,ayuh kita belajar memasak.
Gitu ayat memotivasikan diri utk menambah ilmu pemasakan.

Since duk umah Shidah nie,giler la mood masak berkobar2.
Adakah kerana umah beliau ada set periuk yg lengkap dan baru dibeli? Tu tak termasok rak pinggan baru,bekas gula garam baru,pinggan2 baru.. So mood rajin tu sungguh lain mcm.pengsan sendiri sbb x percaya.

Ni menu makan tengahari di ari sabtu.


Telur dadar hasil masakan aku.anda mau resepi telur dadar ini??layari www.masaktelordadarpontakretike.com



Sup sayur masakan Shidah yg ditambah resepi rahsia iaitu ketulan2 lada itam yg ditumbuk menggunakan ujung pisau sbb anak lesung takde.


Dan juga…ayam masak merah ke masak sambal ntah - hasil masakan aku.sungguh sedappppp. <-- masak sambal ni pon dkt sejam okk.sungguh konpius nk kasik rasanya sekata,senada dan seiring sejalan.
.
/
Pas makan perot kenyang,suke hati dan mata pon layu2 mtk ditiduri.pedulik apa panas membahang pon.siyes panas2 rimas time nie.2 kipas pon tak memberi erti T_T
.
.
Dah celik mata..pikir nk makan apa plak utk minom petang.giler buruk lantakkk!
Sambil golek2 depan tv dan suasana masih membahang,mood nk berborak pon muncul walopon kepala blur2 sbb tido petang.
Aku : Nyah,mkn cekodok pisang yg gerai dpn tu syok ni.sedap aku beli aritu.
Her : Ha ah kan..tp malas nak turun la..
Aku : tu la pasal.bestnya kalo makcik tu buat delivery servis kan.
Her : Ko ingat dia nk anto sampai tingkat 5 nie?huhu
.
Giler semangat nk tambah lemak.
Aku : Jom kuar gi beli fries..aku tanak makan nasik mlm ni..
Tetiba memasing semangat plak nk kuar..td kemain koma gayanya melepek atas tilam.


Ke Mydin kami mencarik Fries.drp nk beli fries,terus plak muncul idea tamak nk masak2 western malam ni.pompuan kan,suke melebih2 time soping. T_T



Malam ni nk masak burger sedap bersama fries dan baked bean.antara bahan2 yg bakal dikorbankan spt di atas..oh,blackpepper sauce lupe plak nk snap.malam nie aku akan meng-hell kitchenkan dapo Shidah.



Shidah selaku pembantu chef yg rajin menyenap gambo sana sini.bagos.tahun depan naikkan pangkat jadik chef..full time masakkan utk aku ok.tahniah cik shidah.clap-clap-clap




Menggoreng kentang secara deep fried..ni keje Shidah.sbb keje2 expert dan advance,chef acik kena buat sendirik.matik la kata masak burger sudah advance.pelangkung dahi sendiri dgn senduk.




Menggoreng daging burger dgn butter..tahukah anda lepas abis stadi di JB, aku penah keje kat kipmart tampoi menjual burger.maka berguna la pengalaman itu dalam penghasilan burger sedap yg hamat ini.cewah.



Chef boroi.itu biasa la kan..kata tukang masak.




Taraaa!!burger sudah siap di masak berserta baked bean.3 bijik burger berlainan rasa disediakan pada malam itu mengikut selera pengorder yg demand mcm2..chef rasa nk bg pelempang je kat sorang2.. :P
.
Shidah –bersos thousand island + tomato sauce + blackpepper sauce
Biebo – bersos thousand island + blackpepper sauce. Cili sauce reject!
Aku – Burger bersos thousand island + blackpepper sauce + cili sauce.


Budak makan burger sedap tp sengaja menjatuhkan kredibiliti chef dgn mengatakan ianya x sedap.hampeh kan.udah ku masak dgn penuh kasih sayang,ko bole kata tak sedap!sepak mau??