Wednesday, June 10, 2009

keMbaLi ke ZaMaN siLam caM ekLaN AdAbi

Sabtu di Kuantan
giler keji malas nk ngapdet kan..
jgn salahkan aku..salahkan bos aku.sape soh bg keje byk2 ye tak.

oh,ekceli motip aku balik kuantan kali ni
sbb kazen paling kacip gan aku kawen..
kang kalo x balik kang,mau putus tali persaudaraan..
plus tak berseri majlis kalo takde aku... BLUEK!

maka tengahari sabtu tu kitorg gerak la ke Sungai Lembing.
jarak dari taman aku dalam 35km gitu.
oh,jgn bagi aku soklan seperti..
Kenapa Sungai Lembing nama dia?
Ada Lembing ke di sungai itu?
aku lempang sorg2 kang..

nk tau,google sendirik!tempat tu pemes since sblm merdeka lagi pasal ada lombong bijih *bkn taik idong* terbesar di donia..eh,ke Asia?lupo dah.thi.hi.hi.


pekan dia cam pekan koboi je.tp still byk lagi bangunan2 tinggalan sejarah gitu..suasana pon cantik melampau..byk pokok2,bukit2 dan bangunan lama.



lombong tu dah lama tutup..pakcik aku dulu keje situ la katanya..dan abah aku cakap,masa kecik2 dia penah tinggal sini sbb atuk aku guru besar kat skolah kat situ.aku??aku mana lahir lagik giler!haha.tetiba ko kena.


persandingan dibuat di Dewan apketahnamanya.dewan pon cam dah sizen2 gitu..cam ala2 bersanding di muzium.yg pompuan tu la kazen terapat gan aku..tahniah la yer.ko mmg gatal lebih,sbb tu kena kawen dulu.haha!!keji.


kat luar dewan di atas bukit sana ada muzium...jadi kitorg yg dah balik kenduri ni gedik2 la nk panjat bukit nk ke sana.feeling2 cam budak skolah la..jakun2 nk melawat kononnya.



selamat datang ke muzium..saya adalah pompuan tua yg mmg layak tinggal di sini.wak luuu!



feeling cam berposing di tgh kenyamanan..padahallllll..panas adalah di luar kawalan sehingga di bawah lengan merembes ke udara airnya. T_T



sementara tunggu mak gan adik aku merangkak2 naik bukit nie,kami posing dulu supaya org sekeliling tidak beranggapan kami adalah kumpulan security guard di sini.di belakang,kelihatan abah senyum2 tgk anak2nya yg jakun cam dah 3 tahun tak membuat rombongan lawatan.mmg pon..sila menangis.



ayuh posing tanpa malu.mak dan adik aku sorg lagi masih x sampai2 ke atas..daki bukit guna teknik berguling kah??lambat btol. *eksen.eksen*



muzium ni sebenarnya muzium tempat simpan brg2 perlombongan la..sbb lombong tu kan dah tutup sebab..sebab tak tau.pasal aku malas baca sejarah dia..haha!ok tipu.pasal pasaran bijih timah merundum malang.gitu..



cuba berlakon cam buruh lombong,tp tetiba kelihatan seperti macha menolak gerai cendol di tepi jalan. T_T



suasana kekunun ko berada di bawah lombong yg gelap dan sempit..takutt.



budak degil yg selalu mencuit pada sesuatu yg bertulis PLEASE DONT TOUCH..maafkan saya yg buta bahasa inggeris ini..



pelakon2 berbakat dalam telenovela "Lift Ini Bakal Terhempas"



tersentuh melihat buku kedatangan pekerja ini..sbb bertulis tangan pada tahun 1945.nasib baik ia terkunci di dalam almari kaca,kalo tak kompem aku amik dan turunkan tandatangan di situ.




jenguk kat tingkap nampak bukit2 yg menghijau.masa kecik2 dulu,aku dan kazen2 aku rajin panjat Bukit Panorama kat sini.tinggi okk.tp tak rasa penat langsung..tp sejak tua ni,panjat tangga tingkat 4 pon sempat pitam 2 kali.. T_T



kami sangat gembira sbb berjaya memanfaatkan cuti skolah ini dgn melawat muzium. *ayat melambangkan aku adalah perasan yg aku berumor tingkatan 5.*