Monday, April 13, 2009

PENJONG : BermaKNa BuJUR.PaHam??

ada satu insiden berlaku masa aku gi PC Fair tu.
disebabkan masa tu tgh sesak dgn org ramai,
kitorg pon ronda la dgn kadar cepat..

kira banyak section kitorg skip la..
cam bahagian laptop/komuter - skip!
bahagian camera - skip!
bahagian henpon - skip!
sbb motip kan nk carik beg biebo sajork.

masa tgh jalan sambil redah manusia tu,
ada la section jual tv leper2 tu..
skali aku terpandang diorg display tv camni...


tv tu tgh on dan diorg sengetkan camni.tp gambo dalam dia tak senget la..aku cam terkejut la..ok bkn terkejut.jakun la kan.


dalam keadaan ko jalan laju2,dan manusia sesak2,
otak ko takkan dapat pikir benda yg relevan nk cakap.
apa yg ada dalam kepala ko,ko main petik keluar.
tu pon kalo ko tgh tergesa2 la kan..
dan otak kurang berpikir cam aku ni haa...huhu.

so aku spontan cakap gan biebo

aku : huh,pesal tv tu penjong?
him : ????

pastu gelok2 cam haremmm...

him : penjong??bahasa apa awak sebut ni?haha.penjong.
aku : loh..apa yg kelakonya??
him : penjong tu apa??
aku : tipu jek x penah dgr.malas nk layan.

aku sendiri sedar yg salah perkataan aku guna tu.
aku nk cakap senget,tercakap penjong...
tp kalo kat kuantan/pekan,penjong tu maknanya bujur.

aku ingat biebo saje2 je buat tak tau.
mmg spanjang masa kat situ dia duk bahan2 aku..
bile aku jalan jauh sikit je dr dia..

"eh penjong..sini!" sambil tarik tgn aku.

pastu bila tak nampak ayam je..
"mana penjong tinggi nie?"

bile nampak beg ke..gadget ke..
"ishk..bo nk yg penjong..bkn camni.."

keji okkkkk!setiap benda dia nk sebut penjong.
gilo.slalu nk kutuk2 aku kalo aku salah cakap.
ok fine.aku pon slalu kutuk dia..
tp bila kena kat diri sendiri..tak soooooka!!hahahah

pastu dia ni slalu lupe benda aku salah cakap..
tp kali ni,smangat dia taip "penjong" kat henpon dia.
bila dia nk bahan aku dpn bebudak ni,

"aku lupe..jap2..aku dh siap taip kat henpon.haaaa..penjong!"

pastu gelok2 secara berjemaah cam syaiton gan diorg.
takpela..pakwe sape la spastik sgt ni??larikssssss~!!! :P

tp baru aku sedar yg perkataan tu
cuma digunapakai kt negeri aku je.
bebudak lain pon tak penah dgr perkataan tu.
kesian korg ni..tak cukop ilmu di dada..haha.

oh..aku google word penjong pon takde makna cam bujur2 gitu la..
adeh..manala org kampung aku dapat perkataan penjong tu.